Päron under marängtäcke

 

Var helt enkelt tvungen att göra den här desserten idag. Det var så länge sedan sist! Förr, när jag växte upp, fick vi den alltid hemma som nyårsdessert. Jag hade nästan glömt bort den när min bror häromdagen frågade hur man gör den… och sen dess har snålvattnet runnit… liksom. Jag gjorde en liten sats idag, för två:

 

Päron under marängtäcke

1 liten burk konserverade päron, 2 äggvitor, 0,75 dl strösocker, grädde, kanel.

Låt päronen rinna av i en sil. Lägg ut päronen i en smord ugnsfast form. Vispa äggvitorna hårt och blanda i sockret. Bred smeten över päronen och grädda i 150 grader varm ugn 10 – 15 minuter, tills marängen fått en svagt gulbrun färg. Låt kallna.

Vispa grädde och bred över marängen, strö över lite kanel.

När vi är många brukar jag ta 1-2 stora burkar päron, 5 äggvitor och 2 dl socker.

Lämna en kommentar