Han tror han kan prata

Lille A är 1 år och 4 månader och han tror verkligen att han kan prata! Det insåg jag härom dagen och det fick mig att skratta i flera timmar.

Vi var på Ikea, han och jag och hans mamma K. K stod en bit längre bort. Hon hade hittat en illande röd ficklampa, utan batterier, som man vevade upp, som en dynamo ungefär. Hon stod där och vevade på den och såg hur ljuset kom i den. Det satte förmodligen igång tankar om Chile. Efter den stora jordbävningen där för några år sedan fanns det ingen ström och batterier gick inte att få tag i. Då använde chilenarna sådana ficklampor. Jösses vad det ska ha surrat där i halvmörkret!

A tittade på den röda, surrande tingesten som lyste och han fick habegär. Han gav mig en bestämd blick.  Sen kom en lång uppmanande ramsa ur hans mun, med betoningar och ljudnyanser. Det var ju rena rama rappakaljan, men jag fattade ju ändå. Men det var hans uppsyn… den var obetalbar… Han trodde verkligen att han kunde prata! Och när jag då gav honom en sådan ficklampa, som han hade sagt åt mig, så stärktes ju den uppfattningen!!!

 

Lämna en kommentar