Nässelolja och Nässelsalva

IMG_3333Jag har fått förfrågan om recepten på nässelolja och nässelsalva.

Här kommer de nu:

Nässelolja:

2 dl torkade nässlor, 14 msk olivolja.

Sjud nässlorna i oljan minst en timme. Häll sedan upp oljeblandningen på en väl rengjord burk och låt nässlorna vara kvar. Låt burken stå framme i ljuset i tio dygn. Sila sedan ifrån nässlorna och behåll oljan.

Jag antar att det går att använda färska nässlor också, men det har jag aldrig gjort själv. I så fall behövs förmodligen den dubbla vikten nässlor.

 

Nässelsalva:

100 gram bivax, 6 dl olja totalt (inklusive nässelolja).

Smält bivaxet i vattenbad tillsammans med oljan. Jag brukar ta så mycket nässelolja jag har och sedan dryga ut med olivolja. Rör hela tiden medan det smälter. Ta sedan bort skålen med bivax och olja från spisen och fortsätt röra oavbrutet tills blandningen har kallnat till kroppsvärme och konsistensen har blivit som en salva ska vara.

Sedan blandar man i de eteriska oljor man vill ha. Till denna salva brukar jag använda patchouli och lavendel.

Dela upp salvan i burkar, sätt på lock och ställ svalt.

1 Responses to Nässelolja och Nässelsalva

  1. […] Källa: Sannafridh´s Weblog […]

Lämna en kommentar