Blomkålssoppa och Kissrolls

23 februari 2010

Man tager vad man haver – och så gör man en middag!

I mitt nya sparsamma liv äter vi vad vi har hemma. I höstas köpte jag bland annat  mängder av blomkål som jag delade i buketter, förvällde och frös in. Det har inte gått åt så mycket av just den varan, så häromdagen kom jag på att jag kunde göra blomkålssoppa av den. Och det var ju jättegott! Jag som har gått omkring och trott att detta var en ganska vidrig rätt! Så fel jag hade!

Blomkålssoppa (2  p)

300 gr blomkål, 1 gul lök, 1 msk smör, 1 msk vetemjöl, 4 dl vatten, 1 tärning hönsbuljong, 1 dl mjölk, ½ dl vispgrädde, salt, vitpeppar, persilja.

Ansa, skölj och dela blomkålen i buketter (eller ta frysta blomkålsbuketter). Koka ihop vattnet med buljongtärningen. Skala och hacka löken och fräs den mjuk i smöret i en gryta. Har man känslig mage så kan man lägga den hackade löken i en sil, sätta silen i en gryta, fylla på med vatten så det täcker löken och koka en liten stund. Då försvinner den starka syran i löken. 

Strö mjölet över löken och rör om. Tillsätt buljongen. Ha i blomkålen. Låt allt koka under lock tills blomkålen blir mjuk, cirka 15 minuter.

Tillsätt mjölk och grädde. Smaksätt med salt och peppar. Låt soppan koka upp. Tillsätt hackad persilja. 

Till soppan serverade jag kissrolls!

Kissrolls är en typ av kuvertbröd som ser ut som pussmunnar och som kommer från amerikanska södern. Jag har haft receptet i många år. Men jag har inte bakat bröden sedan sönerna flyttade hemifrån. Då, när de bodde hemma, brukade jag ofta baka dem när det var soppa till middag.

I receptet står det att man ska ha 1,5 dl vetemjöl. Men det är ju en omöjlighet. Med den lilla mängden mjöl blir det ju bara en tunn soppa av degen. Hur mycket mjöl det ska vara vet jag inte, men cirka 1 liter, så degen blir hanterbar.

Jag bakar alltid med torrjäst. Jag tycker det är enklast. Man kan ha hur många påsar som helst hemma och de blir inte förstörda. En halv påse torrjäst ska det vara till detta recept.

Kissrolls (cirka 30 st)

50 gr smör, 2 dl mjölk, 2 dl vatten, 25 g jäst, 1 msk socker, 1 tsk salt, cirka 1 liter vetemjöl, lite mjukt smör till utba9-1ningen.

Häll ungefär hälften av mjölmängden i en bunke. Ha i torrjästen och rör om. Tillsätt socker och salt. Blanda därefter i rumsvarm mjölk och vattnet. Tillsätt rumsvarmt smör och sätt på maskinen. Tillsätt mjöl tills degen är lös men mycket elastisk. Låt maskinen gå i cirka 10-15 minuter. Jäs degen övertäckt i 1 timma.

Kavla ut degen till ½ cm tjocklek. Ta ut runda kakor,  9-11 cm i diameter. Bred lite smör i mitten på varje bit, men undvik noggrant kanterna. Vik ihop bröden på mitten. Låt dem jäsa övertäckta på bakpappersklädd plåt till dubbel storlek, cirka 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 10 minuter eller tills de är svagt gyllenbruna. Låt svalna på galler under bakduk.